Journal of Assessment and Research in Applied Counseling
سنجش و پژوهش در مشاوره کاربردی
Journal of Assessment and Research in Applied Counseling
Literature & Humanities
http://jarac.iranmehr.ac.ir
1
admin
2821-2738
2821-2738
8
10.52547/jarac
14
11
13
en
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
3
3
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش ارتباط و ازدواج هالفورد بر روی رفتارهای نگهدارنده همسر و ارتباط اولیه زناشویی
The Effect of Halford Couple Relationship Education (CRE) on the Spouse Preservation Behaviors and primary Marital Relationship
پژوهشي اصیل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><strong><span style="color:#0d0d0d;"><span style="font-family:B Nazanin;">زمینه و هدف:</span></span></strong><span style="color:#0d0d0d;"><span style="font-family:B Nazanin;"> مطالعه روابط زوجین به روشن شدن چهارچوب</span></span><span style="color:#0d0d0d;"><span style="font-family:Cambria,serif;"></span></span><span style="color:#0d0d0d;"><span style="font-family:B Nazanin;">های ساختاری که این روابط در آن شکل می گیرد کمک می کند؛ یکی از ابعاد این روابط، ارتباط اولیه زناشویی است که زوجین هنگام مواجهه با مشکلات زناشویی، به کار می</span></span><span style="color:#0d0d0d;"><span style="font-family:Cambria,serif;"></span></span><span style="color:#0d0d0d;"><span style="font-family:B Nazanin;">گیرند؛ از این رو، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ارتباط و ازدواج هالفورد بر رفتارهای نگهدارنده همسر و ارتباط اولیه زناشویی در زوجین جوان شهر کرمانشاه بود. <strong>روش پژوهش:</strong> این پژوهش در قالب مداخله نیمه تجربی به­ شیوه پیش ­آزمون- پس ­آزمون و پیگیری یک ماهه بود که تعداد 30 زوج به ­شیوه نمونه­ گیری در دسترس از میان زوجین مراجعه­ کننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهری کرمانشاه انتخاب، و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15زوج) و کنترل (15زوج) جایگزین شدند؛ پس از اجرای پیش ­آزمون، به گروه آزمایش به مدت شش هفته و هر هفته یک جلسه 120 دقیقه ­ای آموزش ارتباط و ازدواج هالفورد داده شد و همه آزمودنی ­ها در مراحل پیش ­آزمون، پس ­آزمون و پیگیری به­ وسیله پرسشنامه رفتارهای نگهدارنده همسر باس و همکاران (2008) و ارتباط اولیه زناشویی </span></span><span style="font-family:B Nazanin;">ناوران (1967) </span><span style="color:#0d0d0d;"><span style="font-family:B Nazanin;">ارزیابی شدند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس اندازههای مکرر تحلیل شد. <strong>یافته ­ها:</strong> نتایج حاصل از تحلیل داده ­ها نشان داد که آموزش ارتباط و ازدواج هالفورد اثربخشی معناداری داشته و توانسته تا مرحله پیگیری موجب بهبود رفتارهای نگهدارنده همسر (32/5=</span></span><span dir="LTR"><span style="color:#0d0d0d;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">F</span></span></span><span style="color:#0d0d0d;"><span style="font-family:B Nazanin;">، 029/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="color:#0d0d0d;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">P</span></span></span><span style="color:#0d0d0d;"><span style="font-family:B Nazanin;">) و ارتباط اولیه زناشویی (21/85=</span></span><span dir="LTR"><span style="color:#0d0d0d;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">F</span></span></span><span style="color:#0d0d0d;"><span style="font-family:B Nazanin;">، 001/=</span></span><span dir="LTR"><span style="color:#0d0d0d;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">P</span></span></span><span style="color:#0d0d0d;"><span style="font-family:B Nazanin;">) شود. <strong>نتیجه­ گیری:</strong> بنابراین می ­توان گفت</span></span><span style="color:#0d0d0d;"><span style="font-family:B Nazanin;"> نتایج این پژوهش می­ تواند اطلاعات مفیدی را برای مشاوران و مددکاران در زمینه این نوع از آموزش زوجی برای بهبود روابط بین همسران، فراهم نماید.</span></span></span><span style="color:#0d0d0d;"><span style="font-family:B Nazanin;"></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background and Aim</strong>: The study of couples' relationships helps to clarify the structural frameworks in which these relationships are formed. One of the dimensions of this relationship is the primary marital relationship that couples use when faced with marital problems. Accordingly, this study was conducted to investigate the effect of Halford couple relationship education (CRE) on the spouse preservation behaviors and the primary marital relationship in young couples in Kermanshah. <strong>Methods</strong>: This was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design and a one-month follow-up in which 30 couples were selected by the convenient sampling method from couples referring to comprehensive urban health service centers in Kermanshah and randomly assigned to the experimental group (15 couples) and the control group (15 couples). After the pre-test, the experimental group received the Halford couple relationship education intervention for six weeks, one session per week, and all subjects were assessed in the pre-test, post-test, and follow-up stages using the Buss et al. (2008) Spouse Preservation Behavior Scale and the Navran (1967) Primary Communication Inventory (PCI). Data were analyzed using repeated-measures ANOVA. <strong>Results</strong>: The results indicated that Halford relationship education was significantly effective and improved spouse preservation behaviors (F = 5.32, P = 0.029) and primary marital relationship (P = 0.001, F = 85.21) up to the follow-up stage. <strong>Conclusion</strong>: The results of this study can provide useful information about this type of couple training for counselors and helpers to improve relationships between spouses.</div>
ارتباط اولیه زناشویی, ارتباط و ازدواج هالفورد, رفتارهای نگهدارنده همسر
Primary marital relationship, Halford couple relationship education (CRE), spouse preservation behaviors
45
54
http://jarac.iranmehr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-159-1&slc_lang=fa&sid=1
Omid
Isanejad
امید
عیسی نژاد
farhangmad@gmail.com
10031947532846001747
10031947532846001747
Yes
Associate Professor of Counseling Department, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Iran
دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، ایران
Elahe
Alipour
الهه
علیپور
elahealipour20@gmail.com
10031947532846001748
10031947532846001748
No
M. A of Counseling Department, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Iran
کارشناسی ارشد گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، ایران
Mahdi
Rostami
مهدی
رستمی
ma.rostami@mail.sbu.ac.ir
10031947532846001749
10031947532846001749
No
Counseling and Psychology Department, Iran-Mehr Center for Social Studies and Research, Tehran, Iran
گروه مشاوره و روانشناسی، مرکز مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران مهر، تهران، ایران
Marzieh
Tajmiri
مرضیه
تاجمیری
maziehtajmiri@gmail.com
10031947532846001750
10031947532846001750
No
M. A of Counseling Department, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Iran
کارشناسی ارشد گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، ایران