Journal of Assessment and Research in Applied Counseling
سنجش و پژوهش در مشاوره کاربردی
Journal of Assessment and Research in Applied Counseling
Literature & Humanities
http://jarac.iranmehr.ac.ir
1
admin
2821-2738
2821-2738
8
10.52547/jarac
14
11
13
en
jalali
1400
1
1
gregorian
2021
4
1
3
1
online
1
fulltext
fa
اثربخشی واقعیت درمانی بر احساس تنهایی و پیشرفت تحصیلی
The Effectiveness of Reality Therapy in Improving Students' Loneliness and Academic Achievement
پژوهشي اصیل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">هدف:</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"> هدف این پژوهش، بررسی تعیین اثربخشی واقعیتدرمانی بر احساس تنهایی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود. <strong>روش:</strong> این پژوهش شبه تجربی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعهی آماری پژوهش حاضر را کلیهی دانشآموزان دختر سال اول متوسطه تشکیل دادند که در سال تحصیلی 95-94 در شهر کرمانشاه مشغول به تحصیل بودند. نمونهی پژوهش شامل 30 دانشآموز دختر بود که پس از اجرای پرسشنامه دارای بالاترین میزان احساس تنهایی و کمترین پیشرفت تحصیلی بودند که بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (15 نفر برای هر گروه). ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس احساس تنهایی راسل، پپلاو و کورتونا (1980) و برای سنجش میزان پیشرفت تحصیلی از معدل ترمی دانش آموزان استفاده شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که آموزش واقعیت درمانی گروهی بر کاهش احساس تنهایی </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">(84/22=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;">F</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"> و 001/0></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;">P</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">) </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">و افزایش پیشرفت تحصیلی </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">(56/23=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;">F</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"> و 001/0></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;">P</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">) </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">دانشآموزان مؤثر بوده است؛ نتایج نشان داد که آموزش واقعیت درمانی موجب کاهش میزان احساس تنهایی و افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان میشود. <strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان استنتاج کرد که آموزش واقعیت درمانی موجب توانمندسازی دانشآموزان و توجه به خود به عنوان منشاء اعمال و کردار و تأکید بر انگیزش درونی و احساس مسئولیت برای انجام رفتار میشود که این امر نیز باعث بالا رفتن احساس ارزشمندی در دانش آموزان و کاهش احساس تنهایی و افزایش پیشرفت تحصیلی میشود.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Aim</strong>: The present study aimed to determine the effectiveness of reality therapy in improving students' loneliness and academic achievement. <strong>Methods</strong>: The present quasi-experimental study was conducted with a pretest-posttest design and a control group. The statistical population consisted of all female students in the first year of high schools in Kermanshah in the academic year of 2015-2016. The research sample consisted of 30 female students who had the highest loneliness and the lowest academic achievement after performing the questionnaire. We randomly selected them and assigned them to experimental and control groups (15 students per group). The research tool was the Loneliness Scale designed by Russell, Peplau, and Cutrona (1980), and we used students' term grade point average to measure their academic achievement. <strong>Results</strong>: The results indicated that group reality therapy training decreased loneliness (F=22.84, P<0.001) and increased academic achievement (F=23.56, P<0.001) in the students. Furthermore, reality therapy training could reduce loneliness and increase students' academic achievement. <strong>Conclusion</strong>: Reality therapy training caused empowerment and self-perception in students as the source of practice and it emphasized intrinsic motivation and sense of responsibility for behaviors, and thus it increased the feeling of self-worth, reduced loneliness, and increased academic achievement in the students.</div>
واقعیت درمانی, احساس تنهایی, پیشرفت تحصیلی
reality therapy, feeling of loneliness, academic achievement
49
65
http://jarac.iranmehr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-34-1&slc_lang=fa&sid=1
Nooshin
Roshanravan
نوشین
روشن روان
n.roshanravan90@gmail.com
10031947532846002041
10031947532846002041
Yes
Shahid chamran University of ahvaz
کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران