Journal of Assessment and Research in Applied Counseling
سنجش و پژوهش در مشاوره کاربردی
Journal of Assessment and Research in Applied Counseling
Literature & Humanities
http://jarac.iranmehr.ac.ir
1
admin
2821-2738
2821-2738
8
10.52547/jarac
14
11
13
en
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
2
1
online
1
fulltext
fa
بررسی اثربخشی آموزش توانمندسازی رفتاری بر بهبود رابطه مادر-کودک و خودکارآمدپنداری والدگری زنان سرپرست خانوار
Evaluation of the Effectiveness of Behavioral Empowerment Training on Improving Mother-Child Relationship and Parenting Self-Efficacy Beliefs of Female Household Heads
پژوهشي اصیل
Original Research
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف:</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> هدف پژوهش حاضر </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">تعیین اثربخشی آموزش توانمندسازی رفتاری بر بهبود رابطه مادر-کودک و</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">خودکارآمدپنداری والدگری زنان سرپرست خانوار </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">بود. <strong>روش:</strong> </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و طرح پژوهشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه هدف این پژوهش </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">مادران سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) شاهرود بود که پس از بررسی جامعه مورد پژوهش از بین مادران سرپرست به صورت در دسترس، مادرانی که نمرههای آنها در پرسشنامههای خودکارآمدی والدینی و رابطهی والد-فرزندی نمره پایینی کسب کرده بودند؛ 30 مادر به عنوان نمونههای پژوهشی انتخاب شدند </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">که </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل قرار داده و گروه آزمایش 8 جلسه آموزش توانمندسازی رفتاری به صورت گروهی (جلسات روان- آموزشی) دریافت کردند.</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">برای</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">تجزیهوتحلیل</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">دادههای</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">بهدست آمده از</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">روشهای آمار</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">توصیفی</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">و</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">تحلیل</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">کو</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">واریانس استفاده</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">شد. <strong>یافتهها:</strong> </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">نتایج </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">نشان داد </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">که آموزش توانمندسازی رفتاری به مادران میزان خودکارآمدپنداری والدگری (19/3=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">F</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">، 04/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) را نیز بهطور معناداری افزایش داده است؛ همچنین این آموزش در والدین میزان رابطه والد-کودک (53/7=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">F</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">، 01/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) را نیز بهطور معناداری افزایش داده است. <strong>نتیجه</strong></span></span><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">گیری:</span></span></strong> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">بر اساس یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش توانمندسازی رفتاری به مادران، خودکارآمدپنداری والدگری و رابطه والد-کودک را ارتقا میدهد.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Arial,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span>
<div style="text-align: justify;"><strong>Aim</strong>: The present study aimed to examine the effectiveness of behavioral empowerment training on improving the mother-child relationship and parenting self-efficacy beliefs of female household heads. <strong>Methods</strong>: The present quasi-experimental research had a pretest-posttest design with a control group. The statistical population consisted of female household heads under the protection of the Imam Khomeini Relief Foundation in Shahrud. After reviewing the research population and the female household heads, we selected 30 mothers with lower scores in self-efficacy and parent-child relationship questionnaires as the research samples using convenience sampling and put them randomly into 15-individual experimental and control groups, and the experimental received 8 group-based behavioral empowerment training sessions. We used the analysis of covariance to analyze data. <strong>Results</strong>: The results indicated that behavioral empowerment training for mothers significantly increased parenting self-efficacy beliefs (P=0.04, F=3.19) and it significantly increased the parent-child relationship in parents (P=0.01, F=7.53). <strong>Conclusion</strong>: Based on the results, behavioral empowerment training for mothers promoted parenting self-efficacy beliefs and the parent-child relationship.</div>
توانمندسازی, خودکارآمدی والدینی, رابطه والد-کودک, زنان سرپرست
Empowerment, parental self-efficacy, parent-child relationship, female caregivers
71
86
http://jarac.iranmehr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-17&slc_lang=fa&sid=1
Sh
Molahasani
شهربانو
ملاحسنی
10031947532846001388
10031947532846001388
No
Graduate of Master of Psychology, Shahroud Branch, Islamic Azad University, Shahroud, Iran
دانشآموخته کارشناسی ارشد روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
M
Taher
محبوبه
طاهر
10031947532846001389
10031947532846001389
Yes
Assistant Professor, Department of Psychology, Shahroud Branch, Islamic Azad University, Shahroud, Iran
استادیار گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران