Mohammadi Farahmand G R, Alizadeh M, karimi Z, Saboori S. The effectiveness of Queen's early program on the readiness to enter elementary school and social-emotional competence of preschool children. JARAC 2023; 5 (1) :41-48
URL:
http://jarac.iranmehr.ac.ir/article-1-156-fa.html
محمدی فرهمند غلامرضا، علی زاده مسعود، کریمی زهرا، صبوری راد سوما. اثربخشی برنامه زودهنگام کوئین بر آمادگی ورود به دبستان و شایستگی اجتماعی- هیجانی کودکان پیشدبستانی. سنجش و پژوهش در مشاوره کاربردی 1402; 5 (1) :48-41
URL: http://jarac.iranmehr.ac.ir/article-1-156-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد شهرقدس، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
3- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (78 مشاهده)
زمینه و هدف: سالهای پیش دبستانی به عنوان دوره حساس تحول در همه ابعاد که با انعطافپذیری مغر همراه است، تجربه آموزی و فراهم آوردن محرکهای محیطی اهمیت زیادی دارد. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه زودهنگام کوئین بر آمادگی ورود به دبستان و شایستگی اجتماعی-هیجانی کودکان پیش دبستانی بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را کودکان پیش دبستانیهای مناطق 1 تا 5 تهران در سال 1400 تشکیل دادند که برای هر گروه پژوهش 15 نفر (مجموعاً 30 نفر) به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه شایستگی هیجانی Zhou & Ee (2012) و مقیاس آمادگی تحصیلی Lils (2009) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار آماری spss و روش تحلیل واریانس چندمتغیره با اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. درنهایت از آزمون تعقیبی بنفرونی جهت سنجش پایداری اثرات استفاده گردید. یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری دادهها نشان میدهد که برنامه زودهنگام کوئین به طور معناداری آمادگی ورود به دبستان و شایستگی اجتماعی-هیجانی کودکان پیشدبستانی در بدو ورود به دبستان را در گروه آزمایش افزایش داده و این اثر در مرحله پیگیری پایدار بود. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت برنامه کوئین بر آمادگی ورود به دبستان و شایستگی اجتماعی-هیجانی کودکان پیشدبستانی اثربخش است. لذا میتوان از این برنامه بدین منظور در مهدکودکها و پیشدبستانیها استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره خانواده (زوج، فرزندپروری، روابط والد-فرزندی) دریافت: 1401/9/6 | ویرایش نهایی: 1402/1/2 | پذیرش: 1401/12/20 | انتشار: 1402/1/2 | انتشار الکترونیک: 1402/1/2