دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1402 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 48-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Farahmand G R, Alizadeh M, karimi Z, Saboori S. The effectiveness of Queen's early program on the readiness to enter elementary school and social-emotional competence of preschool children. JARAC 2023; 5 (1) :41-48
URL: http://jarac.iranmehr.ac.ir/article-1-156-fa.html
محمدی فرهمند غلامرضا، علی زاده مسعود، کریمی زهرا، صبوری راد سوما. اثربخشی برنامه زودهنگام کوئین بر آمادگی ورود به دبستان و شایستگی اجتماعی- هیجانی کودکان پیش‌دبستانی. سنجش و پژوهش در مشاوره کاربردی 1402; 5 (1) :48-41

URL: http://jarac.iranmehr.ac.ir/article-1-156-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد شهرقدس، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
3- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (78 مشاهده)
زمینه و هدف: سال‌های پیش دبستانی به عنوان دوره حساس تحول در همه ابعاد که با انعطاف‌پذیری مغر همراه است، تجربه آموزی و فراهم آوردن محرک‌های محیطی اهمیت زیادی دارد. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه زودهنگام کوئین بر آمادگی ورود به دبستان و شایستگی اجتماعی-هیجانی کودکان پیش دبستانی بود.  روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را کودکان پیش دبستانی‌های مناطق 1 تا 5 تهران در سال 1400 تشکیل دادند که برای هر گروه پژوهش 15 نفر (مجموعاً 30 نفر) به عنوان نمونه به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه شایستگی هیجانی Zhou & Ee (2012) و مقیاس آمادگی تحصیلی Lils (2009) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار آماری spss و روش تحلیل واریانس چندمتغیره با اندازه‌گیری‌های مکرر استفاده شد. درنهایت از آزمون تعقیبی بنفرونی جهت سنجش پایداری اثرات استفاده گردید. یافته ­ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها نشان می‌دهد که برنامه زودهنگام کوئین به طور معناداری آمادگی ورود به دبستان و شایستگی اجتماعی-هیجانی کودکان پیش‌دبستانی در بدو ورود به دبستان را در گروه آزمایش افزایش داده و این اثر در مرحله پیگیری پایدار بود. نتیجه‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت برنامه کوئین بر آمادگی ورود به دبستان و شایستگی اجتماعی-هیجانی کودکان پیش‌دبستانی اثربخش است. لذا می‌توان از این برنامه بدین منظور در مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها استفاده کرد.
متن کامل [PDF 1485 kb]   (8 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره خانواده (زوج، فرزندپروری، روابط والد-فرزندی)
دریافت: 1401/9/6 | ویرایش نهایی: 1402/1/2 | پذیرش: 1401/12/20 | انتشار: 1402/1/2 | انتشار الکترونیک: 1402/1/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سنجش و پژوهش در مشاوره کاربردی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Journal of Assessment and Research in Applied Counseling

Designed & Developed by : Yektaweb