sarami P, ghasemi M. The effectiveness of the intervention based on document retraining on academic burnout and academic procrastination of students with reading learning disorder. JARAC 2022; 4 (4) :26-41
URL:
http://jarac.iranmehr.ac.ir/article-1-146-fa.html
صرامی پریا، قاسمی محمدرضا. اثربخشی مداخله مبتنی بر بازآموزی اسنادی بر فرسودگی تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خواندن. سنجش و پژوهش در مشاوره کاربردی 1401; 4 (4) :41-26
URL: http://jarac.iranmehr.ac.ir/article-1-146-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مشاوره، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، ایران
چکیده: (207 مشاهده)
زمینه و هدف: دانشآموزان مبتلا به اختلال خواندن علیرغم دارا بودن هوش طبیعی، در مهارتهایی مختلف تحصیلی مانند گوش دادن، خواندن، نوشتن، ریاضیات و حل مسئله، منطبق با سن خود عمل نمیکنند. به طوری که مشکلات ممتعددی در حوزه خواندن درست کلمات، سرعت و فصاحت خواندن و درک مطلب شفاهی دارند که این مشکالت در عملکرد تحصیلی و همچنین تعاملهای اجتماعی آنها تأثیرات زیان باری بر جای میگذارد؛ لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر بازآموزی اسنادی بر فرسودگی تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خواندن بود. روش پژوهش: طرح پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی و شیوه انجام آن نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام کودکان 7 تا 10 سال دارای اختلال یادگیری خواندن بود که به مراکز توانبخشی شهر اصفهان در سال 1401 مراجعه کرده بودند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997)، پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سواری (1390) و آزمون خواندن و نارساخوانی کریمی نوری و مرادی (1387) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد که مداخله مبتنی بر بازآموزی اسنادی بر فرسودگی تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی گروه آزمایش تأثیر معنادار دارد و اثربخشی آن در مرحله پیگیری نیز پایدار بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان گفت برای کاهش فرسودگی تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری خواندن میتوان از شیوه مداخله مبتنی بر بازآموزی اسنادی استفاده کرد. از این رو پیشنهاد میگردد در مراکز مشاوره کودک و نوجوان و مراکز توانبخشی از این شیوه استفاده گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی سلامت دریافت: 1401/6/10 | ویرایش نهایی: 1401/12/4 | پذیرش: 1401/8/21 | انتشار: 1401/11/11 | انتشار الکترونیک: 1401/11/11