Benisi P. Effectiveness of communication skills training for anxiety caused by dealing with Corona virus in Medical student of Islamic Azad University medical science branch. JARAC 2022; 4 (4) :16-25
URL:
http://jarac.iranmehr.ac.ir/article-1-143-fa.html
دانشیار گروه روانشناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (163 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر اضطراب ناشی کرونا در دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است. روش پژوهش: این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران که در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. نمونه پژوهش 170 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به صورت تصادفی با کمک قرعهکشی در دو گروه 85 نفری شامل گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 4 جلسه 90 دقیقهای به مدت یک ماه تحت آموزش مهارتهای ارتباطی قرارگرفت و گروه کنترل در این مدت آموزشی ندید و در لیست انتظار برای آموزش ماند. ابزارهای پژوهش فرم اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه سیاهه اضطراب بود. دادهها با آزمونهای کای اسکوئر، تی مستقل و تحلیل کوواریانس تک متغیری در نرمافزار spss-26 تحلیل شدند. یافته ها: یافتههای آزمون کای اسکوئر و تی مستقل نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل ازنظر جنسیت و میانگین سنی تفاوت معنیداری نداشتند (05/0 P> ). همچنین، یافتههای آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیری نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی باعث کاهش استرس اضطراب دانشجویان پزشکی شد (05/0 P< ). نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر کاهش اضطراب کرونا در دانشجویان پزشکی بود. بنابراین، متخصصان سلامت میتوانند از روش آموزش مهارتهای ارتباطی در کنار سایر روشهای آموزشی مؤثر برای بهبود مشکلات سلامت روان و به خصوص کاهش و کنترل اضطراب در دانشجویان پزشکی اقدام نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی سلامت دریافت: 1401/7/1 | ویرایش نهایی: 1401/12/4 | پذیرش: 1401/8/19 | انتشار: 1401/11/11 | انتشار الکترونیک: 1401/11/11