دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 49-35 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabatabaeifar M, Aramnia E, Abdi A, Parsaei Sharif Y. Comparison of the effectiveness of schema mode cards and the effectiveness of cognitive processing therapy on problem solving in conflicted couples. JARAC 2022; 4 (3) :35-49
URL: http://jarac.iranmehr.ac.ir/article-1-139-fa.html
طباطبایی فر سید مهدی، آرام نیا الهام، عبدی احد، پارسایی شریف یگانه. مقایسه اثربخشی کارت‌های ذهنیت طرحواره‌ای و اثربخشی درمان پردازش شناختی بر حل مسئله در زوج‌های دچار تعارض. سنجش و پژوهش در مشاوره کاربردی 1401; 4 (3) :49-35

URL: http://jarac.iranmehr.ac.ir/article-1-139-fa.html


1- دانشجوی دکتری گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری گروه مشاوره، دانشگاه تهران، ایران
3- ارشد روانشناسی عمومی، واحد پروفسور حسابی، دانشگاه آزاد اسلامی
4- کارشناسی ارشد گروه مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (207 مشاهده)
زمینه و هدف: تعارض در زندگی زناشویی زمانی اتفاق می‌افتد که عـدم توافق، ناسازگاری و یا اختلافی بین زوجین وجود داشـته باشـد؛ از این رو، هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی کارت‌های ذهنیت طرحواره‌ای و اثربخشی درمان پردازش شناختی بر مهارت حل مسئله در زوج‌های متعارض بود. روش پژوهش: طرح پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی و شیوه انجام آن نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره منطقه 10 تهران در سال 1400 بود که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس تعداد 30 زوج انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تعارض زناشویی، مقیاس حل مسئله هپنر (1982)، بسته آموزشی درمان پردازش شناختی رسیک و همکاران (2007) و بسته آموزشی کارت‌های ذهنیت طرحواره‌ای طباطبایی فر  و همکاران (1401) بود که به مدت دوازده جلسه 90 دقیقه ای برای گروه های آزمایش اجرا شد. داده های به دست آمده با استفاده از واریانس اندازه مکرر تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از آن است که آموزش کارت‌های ذهنیت طرحواره‌ای بر تمامی مؤلفه‌های حل مسئله شامل اعتماد به حل مسئله (ضریب اتا = 61/0)، سبک اجتناب-گرایش (ضریب اتا = 51/0) و مشکل شخصی (ضریب اتا = 35/0) مؤثر است. همچنین درمان پردازش شناختی نیز بر مؤلفه‌های فوق به ترتیب با ضریب اتای 75/0، 56/0 و 40/0 اثربخش است. اثربخشی هر دو رویکرد در مرحله پیگیری طبق آزمون تعقیبی بنفرونی پایدار بود. یافته‌ها نشان داد اثربخشی آموزش کارت‌های ذهنیت طرحواره‌ای نسبت به مداخله پردازش شناختی در مؤلفه‌های حل مسئله تاثیر پذیری بیشتری داشت(05/0>P). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های موجود می‌توان نتیجه‌گیری کرد که برای افزایش حل مسئله در زوج‌های متعارض می‌توان از هر دو شیوه آموزش کارت‌های ذهنیت طرحواره‌ای و درمان پردازش شناختی استفاده کرد و با توجه به بافت فرهنگی و بومی سازی کارتهای ذهنیت طرحواره ای می توان از آن در حل مسئله زوج‌های متعارض استفاده بیشتری نمود.
متن کامل [PDF 1995 kb]   (49 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره خانواده (زوج، فرزندپروری، روابط والد-فرزندی)
دریافت: 1401/3/2 | ویرایش نهایی: 1401/12/1 | پذیرش: 1401/9/6 | انتشار: 1401/9/14 | انتشار الکترونیک: 1401/9/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سنجش و پژوهش در مشاوره کاربردی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Journal of Assessment and Research in Applied Counseling

Designed & Developed by : Yektaweb