Akbari-zardkhaneh S, Sajjadi Anari S, Mansurkiaie N, Zanganeh A, Jallalat-Danesh M. Teacher Form of Psychological Pathology for Adoloscents: Preliminary Study of Development and Psychomentric Properties. JARAC 2022; 4 (3) :1-17
URL:
http://jarac.iranmehr.ac.ir/article-1-130-fa.html
اکبری زردخانه سعید، سجادی اناری سید سعید، منصورکیایی نادر، زنگانه علی محمد، جلالت دانش محسن. نسخه اولیه گزارش معلم مقیاس سلامتروانشناختی نوجوان ایرانی: ساخت و ارزشیابی روانسنجی. سنجش و پژوهش در مشاوره کاربردی 1401; 4 (3) :17-1
URL: http://jarac.iranmehr.ac.ir/article-1-130-fa.html
1- استادیار، گروه روانشناسی کاربردی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشگاه تهران
3- دکتری جامعه شناسی، معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، تهران، ایران
4- پزشک و دکتری مدیریت، معاونت پیشگیری قوه قضاییه، تهران، ایران
5- کارشناس ارشد حقوق بین الملل، معاونت پیشگیری قوه قضاییه، تهران ایران
چکیده: (163 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلالهای رفتاری-هیجانی نوجوانان، مشکلات شایعی هستند که برای خانواده و خود نوجوانان مشکلات عدیدهای را به وجود میآورند و تبعات منفی اجتماعی بسیاری را به بار میآورند. هدف از پژوهش حاضر، تهیه مقیاس سلامتروانشناختی دانشآموزان دوره متوسطه یکم-فرم معلمان بود. روش پژوهش: برای این منظور خزانۀ آیتم ای با 190 آیتم تهیه شد و پس از ویرایش اولیه، 119 آیتم جهت قرار گرفتن در نسخۀ مقدماتی مقیاس انتخاب شد. جامعه آماری در این پژوهش معلمان دانشآموزان مدارس ابتدایی شش استان البرز، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، فارس و خراسان رضوی بود. نمونه دربرگیرنده حدود 370 نفر از معلمان در هر یک از استانهای البرز، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، فارس و خراسان رضوی بود که از دو شهرستان بهصورت تصادفی انتخاب شدند. یافتهها: تحلیل عاملی اکتشافی به روش مجذورات تعمیمیافته و چرخش ایکوامکس نشان داد که این نسخه از مقیاس با شش مؤلفه دارای ساختار ساده و هماهنگ با چهارچوب نظری است. دامنه ضرایب همگونی درونی (آلفای کرونباخ) مولفههای استخراجی در نسخه مقدماتی مقیاس سلامتروانشناختی کودکان بین 81/0 (اضطراب) تا 95/0 (نقص در عملکرد تحصیلی و خودگردانی) است. همچنین بررسی ضرایب همبستگی آیتمها با زیرمقیاسها نشان میدهد که این ضرایب بین 35/0 (آیتم 26) و 84/0 (آیتم 59) است. نتیجهگیری: بهطورکلی، نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که با توجه به ویژگیهای روانسنجی مطلوب نسخۀ مقدماتی گزارشی معلمان سلامتروانشناختی دانشآموزان مقطع متوسطۀ یکم، برای بررسی مشکلات رفتاری و هیجانی دانشآموزان در مجموعههای آموزشی، درمانی و محیطهای بالینی در جامعه ایرانی قابلاستفاده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره حرفه ای، شغلی و تحصیلی دریافت: 1401/5/15 | ویرایش نهایی: 1401/9/17 | پذیرش: 1401/8/14 | انتشار: 1401/9/14 | انتشار الکترونیک: 1401/9/14