دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 34-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1399.060


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esteki azad N, Golparvar M, Sajjadian I. The Effectiveness of Play Therapy based on Child-Parent Relationships and Cognitive-Behavioral Art-Play Therapy on Mother’s Affective Capital of Single Parents’ Children. JARAC 2022; 4 (3) :18-34
URL: http://jarac.iranmehr.ac.ir/article-1-102-fa.html
استکی آزاد نسیم، گل پرور محسن، سجادیان ایلناز. تدوین بسته هنر-بازی‌درمانی شناختی-رفتاری مبتنی بر تجارب زیسته کودکان تک والد: رویکرد کیفی تحلیل مضمون. سنجش و پژوهش در مشاوره کاربردی 1401; 4 (3) :34-18

URL: http://jarac.iranmehr.ac.ir/article-1-102-fa.html


1- دانشجوی دکتری گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
چکیده:   (328 مشاهده)
زمینه و هدف: کودکان تک‌والد بدلیل اثرات منفی ناشی از عدم حضور یکی از والدین، نیازمند یاری و مساعدت فراوانی هستند. این پژوهش با هدف تدوین بسته هنر-بازی‌درمانی شناختی-رفتاری مبتنی بر تجارب زیسته کودکان تک‌والد با استفاده از تحلیل محتوای کیفی استقرائی نیازمحور انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش تحلیل مضمون استقرایی نیازمحور بود. جامعه آماری پژوهش علاوه بر متون علمی، شامل متخصصین و کارشناسان حوزه هنر و بازی درمانی و نیز کودکان 6 تا 12 سال تک‌والد در شهر اصفهان بود. از جامعه آماری مورد اشاره ۲۵ نفر از طریق نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. برای دستیابی به تجارب زیسته کودکان 6 تا 12 سال تک‌والد در دو عرصه هنر و بازی‌درمانی، از فرم مصاحبه نیمه‌ساخت­دار و اکتشافی با مادران آن­ها در باب مشکلات و نیازهای کودکان مورد مطالعه استفاده شد. لازم به ذکر است که نمونه‌گیری تا زمان اشباع داده‌ها ادامه یافته است. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها، ابتدا داده‌ها ثبت و کدگذاری شده و سپس بر پایه رویکرد تحلیل مضمون استقرایی براون و کلارک مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌ها منجر به تهیه بسته هنر-بازی‌درمانی شناختی-رفتاری متناسب با نیازهای روان‌شناختی کودکان تک‌والد بصورت ۱۰ جلسه ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه‌ای با توافق تخصصی بین ارزیابان ۹۴/۰ گردید. اجزاء و ساختار برنامه هنر-بازی‌درمانی شناختی-رفتاری، متشکل از فنون تلفیقی هنردرمانی و بازی‌درمانی ویژه کودکان تک‌والد، متمرکز بر نارسائی­های عاطفی و هیجانی، نارسائی­های بالینی و رفتاری، نارسائی‌های شناختی، نارسائی­های اجتماعی، لزوم به نیاز شناخت و آگاهی، انجام فعالیت‌های لذت‌بخش، شکایات جسمانی و نارسائی‌های عملکردی و تحصیلی است. نتیجه‌گیری: در نهایت بسته هنر-بازی‌درمانی شناختی-رفتاری مبتنی بر تجارب زیسته کودکان تک والد با توجه به یافته‌های تحلیل مضمون برای کودکان تک‌والد (۶ تا ۱۲ سال) تدوین و مفاهیم مستخرج از متون مورد استفاده در قالب ساختار جلسات متعدد اموزشی تدوین و پردازش گردید و برای هر جلسه اموزشی بخش‌های موضوع جلسه، اهداف جلسه، محتوای جلسه، روش اموزش و ارایه تمرین و تکلیف طراحی شد.
متن کامل [PDF 1456 kb]   (81 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره خانواده (زوج، فرزندپروری، روابط والد-فرزندی)
دریافت: 1400/2/14 | ویرایش نهایی: 1401/9/17 | پذیرش: 1401/7/8 | انتشار: 1401/8/14 | انتشار الکترونیک: 1401/8/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سنجش و پژوهش در مشاوره کاربردی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Journal of Assessment and Research in Applied Counseling

Designed & Developed by : Yektaweb